دسته‌ها
دستگاهچی کسب و کار خانگی

رب گوجه خانگی یا صنعتی

بسیاری از خانواده های روستایی و برخی شهرنشینان باور دارند که محصولات غذایی مانند رب گوجه فرنگی کارخانه ای برای تهیه رب از گوجه های بی کیفیت استفاده میکنند و همچنین حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده های شیمیایی هستند،به همین دلیل رب مصرفی خود را به صورت خانگی و محلی تهیه میکنند .

در این مطلب میخواهیم درمورد تفاوت های رب خانگی و کارخانه ای صحبت کنیم.

 ارزش غذایی رب گوجه فرنگی :

برای دریافت ویتامین C بهتر است از خود گوجه فرنگی یا آب گوجه استفاده کنید اما اگر هدف شما  دریافت لیکوپن است استفاده از رب بهتر است .

لیکوپن درواقع یک آنتی‌اکسیدان است که خاصیت ضد سرطانی داشته و بهبود دهنده بیماری‌های قلبی عروقی است و همچنین از پیری زودرس جلوگیری می کند. دلیل قرمز رنگ بودن گوجه وجود لیکوپن است . این رنگدانه وقتی که حرارت دیده و غلیظ می شود، مقدارش بیشتر شده و قابلیت جذبش بهتر می شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که گرما و حرارت ویتامین ها و مخصوصا ویتامین C را از بین میبرد بنابر این هرچه رنگ رب قرمزتر باشد خاصیت آنتی اکسیدان آن بیشتر است.

گوجه فرنگی

چرا رب خانگی مصرف کنیم ؟

تهیه رب گوجه فرنگی خانگی به نظر سخت و زمان بر می رسد اما لذت استفاده از آن درمقایسه با رب های کارخانه ای بسیار بیشتر است ، رب گوجه فرنگی خانگی کاملا متفاوت و خوشمزه و خوشرنگ تر از چیزی است که به صورت آماده از سوپرمارکت محله تهیه میکنید .

بزرگترین مزیت رب خانگی نسبت به رب های کارخانه ای، عدم وجود مواد افزودنی مانند نگهدارنده هاست. وقتی رب گوجه فرنگی با نظارت خود فرد درست می شود، می تواند برای همه افراد خانواده قابل استفاده باشد. به‌عنوان مثال با کنترل نمک، برای افرادی که فشارخون بالایی دارند، رب خانگی قابل استفاده است .

همچنین نوع گوجه فرنگی و نحوه پخت طبق خواسته خودشما انجام خواهد شد و میزان حرارت و زمان لازم برای پختن رب را شما تعیین می کنید ، هر چقدر رب کندتر پخته شود، قوام بیشتری داشته و از لحاظ ارزش غذایی غنی تر خواهد بود. در حالی که، رب گوجه فرنگی تهیه شده در کارخانجات اینطور نیستند .

نکته :

برای درست کردن رب اولین کار تهیه گوجه‌فرنگی مرغوب و با کیفیت است، برای همین باید گوجه‌ها رسیده و آبدار باشند . متاسفانه برخی افراد سودجو برای تهیه رب‌های خانگی که قصد فروش آنها را دارند، از گوجه‌های کال یا گوجه‌هایی که بعضی از قسمت‌هایش سبز‌ رنگ است، استفاده می‌کنند.  این قسمت‌های سبز‌رنگ دارای ماده‌ای سمی به‌نام سولانین هستند که این ماده برای سلامتی بسیار مضر است، بنابراین چه در تهیه رب‌های خانگی و چه کارخانه‌ای حتما باید از گوجه‌فرنگی‌های رسیده استفاده شود.

رب گوجه

طرز تهیه رب خانگی :

مواد لازم :

گوجه فرنگی         ۱۰۰ کیلوگرم

روغن                  ۱ کیلوگرم

نمک                   ۱ بسته ۵۰۰ گرمی

توری سیمی با خانه های خیلی ریز

روش تهیه :

۱- گوجه فرنگی ها را نصف کنید و یا اگر بزرگ هستند آن ها را به چهار قسمت تقسیم نمایید. سپس، با دست تکه های خرد شده گوجه ها را له کنید.

سپس آنها را به  درون یک قابلمه بزرگ ریخته و روی اجاق بگذارید تا جوش بیاد و پوست شان به راحتی جدا شود. سپس آن را درون توری سیمی بریزید تا صاف شود.

۲- اکنون دوباره آب گوجه فرنگی را روی حرارت گذاشته و آنقدر بگذارید تا آب آن تمام شده و رب غلیظ شود. دراین زمان معمولا، تکه هایی از رب به هوا می پرد.

غلظت رب باید نه آنقدر شل باشد که زود کپک بزند و نه آنقدر سفت که طعم سوختگی بگیرد.

۳- در مرحله آخر روغن را بریزید و بگذارید چند تفت بخورد. نمک را هم می توانید در این مرحله اضافه کنید.

وجود نمک از کپک زدن رب جلوگیری می کند و روغن هم باعث می شود، اگر رب در فریزر نگهداری شود، یخ نزند.

در نهایت، رب به دست آمده را سرد کرده و در شیشه بریزید و روی آن را با روغن زیتون بپوشانید.

 

ناگفته نماند که برای تهیه رب گوجه و همچنین آب گوجه مخصوصا در مقدار های بیشتر بهترین و آسان ترین روش استفاده از دستگاه آب گوجه گیری است که هم برای مصارف خانگی و هم برای فروش قابل استفاده هستند .

برای مشاهده و خرید دستگاه های مخصوص اینکار میتوانید از دستگاه های موجود در همین سایت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *